مطالب علمی

انواع عکس دندان کدام است؟

انواع عکس دندان

تمیز کردن و معاینه منظم دندان ها، بخشی از مراقبت از سلامت دهان و دندان شما است. به طور کلی، انواع عکس دندان و تصاویر دندانپزشکی با فناوری اشعه ایکس ایجاد می‌ شوند، اگرچه چندین نوع و فرمت مختلف در این دسته بندی گسترده وجود دارد. با این حال، اشعه ایکس معمولاً برای تشخیص مشکلات قبل از بروز و برای تشخیص مشکلات موجود استفاده می شود. البته، برای این منظور، انواع عکس دندان وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند برای درک بهتر از مشکلات موجود در دندان ها، تجویز کند.

اگر می خواهید برای عکس دندان بعدی خود آمادگی بهتری داشته باشید، باید انواع عکس دندان با اشعه ایکس و زمانی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید را بدانید.

 انواع عکس دندان چیست؟

در ادامه انواع عکس دندان که امروزه توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرد را معرفی کرده ایم:

عکس دندان با اشعه ایکس بایت وینگ (Bitewing X-Ray)

عکس دندان با اشعه ایکس بایت وینگ بسیار رایج است و اغلب برای مقاصد پیشگیرانه گرفته می شود زیرا راهی عالی برای مشاهده هرگونه پوسیدگی بین دندان ها یا زیر خط لثه است. اصطلاح bitewing از نحوه گاز گرفتن بیماران از فیلم اشعه ایکس ناشی می شود. این نوع اشعه ایکس را می توان درست روی صندلی دندانپزشکی گرفت. همچنین از اشعه ایکس بایت وینگ، معمولا برای تعیین محل منبع ناراحتی دندان استفاده می شود.

عکس دندان با اشعه ایکس پری اپیکال (Periapical X-Ray)

بایت وینگ ها بیشتر دندان را نشان می دهند، اما اگر دندانپزشک شما نیاز به بررسی کامل کل دندان یا استخوان فک داشته باشد، عکس دندان با اشعه ایکس پری آپیکال انتخاب بهتری است. این نوع عکس دندان، تصویری از کل دندان، از جمله اندکی از ریشه دندان را می گیرد. اشعه ایکس معمولاً کل ردیف بالایی یا پایینی دندان ها را در یک تصویر می گیرد. اما اگر دندانپزشک شما مشکوک به آسیب به نوک ریشه دندان یا مشکلات استخوان فک باشد، ممکن است از این نوع اشعه ایکس یعنی اشعه ایکس پری اپیکال استفاده کند.

عکس دندان با اشعه ایکس اکلوزال (Occlusal X-Ray)

عکس دندان با اشعه ایکس اکلوزال یکی دیگر از انواع عکس دندان است که معمولا برای تصویربرداری از آنچه در داخل سقف یا کف دهان می گذرد، طراحی شده است که به دندانپزشک کمک می کند تا رشد و قرارگیری کامل دندان را ببیند. این عکس ممکن است برای کشف اینکه چرا دندان ‌ها هنوز رویش نیافته ‌اند یا برای تشخیص دندان ‌های اضافی که می‌ توانند به دندان ‌های دائمی سالم آسیب برسانند، استفاده شود.               ازکدام اشعه ایکس میتوان برای تشخیص شکستگی ها هم استفاده کرد؟

  اشعه ایکس اکوزال ممکن است برای تشخیص شکاف کام یا شکستگی نیز استفاده شود. کیست ‌ها، آبسه‌ ها یا توده ‌های سخت را نیز می‌توان با رادیولوژی اکلوزال تشخیص داد.

عکس دندان با اشعه ایکس پانورامیک یا اشعه ایکس خارج دهانی (Panoramic X-Ray)

اشعه ایکس پانورامیک (opg) از دستگاه خاصی استفاده می کند که یک تصویر از کل دندان های بالا و پایین می گیرد و نتیجه یک تصویر دو بعدی از دهان است. اگر از عوارض مکرر رنج می برید یا در گذشته کارهای عمده دندانپزشکی انجام داده اید، ممکن است دندانپزشک شما هر از چند گاهی یک عکس برداری با اشعه ایکس پانورامیک را توصیه کند تا مطمئن شود که چیزی درست نمی شود.

علاوه بر این، اشعه ایکس پانورامیک ممکن است به عنوان یک روش رایج اشعه ایکس مورد استفاده قرار گیرد و اغلب برای آماده سازی برای اقدامات بزرگ دندانپزشکی استفاده می شود. همچنین دندانپزشکان معمولاً از آن برای تشخیص عوارض عمده ای مانند تومورهای فک، کیست و سینوزیت استفاده می کنند.

عکس دندان پروجکشن سفالومتریک (Cephalometric Projection)

پروجکشن سفالومتری، یکی دیگر از انواع عکس دندان است که یک عکس اشعه ایکس از یک طرف کل سر است. این عکس معمولا توسط متخصصان ارتودنسی استفاده می شود، بنابراین آنها می توانند نحوه تناسب دندان ها و استخوان های فک را برای ایجاد یک برنامه درمانی که کل دهان را درگیر می کند، ببینند.

همچنین ممکن است دندانپزشک شما این نوع اشعه ایکس را برای تشخیص هرگونه عارضه گلو مانند توده یا سرطان پیشنهاد کند. در آخر، اگر از آپنه خواب رنج می برید، دندانپزشکان اغلب می توانند کمک کنند، اما دندانپزشک شما ممکن است ابتدا یک عکس سفالومتریک پروجکشن را پیشنهاد کند تا ساختار گلوی شما را به وضوح ببیند و علت آپنه خواب شما را مشخص کند.

پرتو مخروطی اشعه ایکس (Cone Beam X-ray)

اشعه ایکس  cat-scan cone beam یا رادیوگرافی cbct یک روش تصویربرداری است که از فناوری کامپیوتری برای تبدیل تصاویر 2 بعدی به یک تصویر 3 بعدی استفاده می کند. این مدل از انواع عکس دندان، در مقایسه با اشعه ایکس دو بعدی سنتی که یک تصویر صاف را نشان می دهد، تصویر سه بعدی از تمام ابعاد و جنبه های دندان و استخوان اطراف را نشان می دهد.

معنای این امر برای بیمار، تشخیص دقیق یک منطقه نگران کننده است که بدون این فناوری امکان پذیر نبود. همچنین برای بیمارانی که جایگزینی دندان های از دست رفته را انتخاب کرده اند، دندانپزشک می تواند قبل از شروع درمان، ایمپلنت دندان را در رایانه ای که در مقابل شما قرار دارد، معاینه، تشخیص و عملاً در دهان شما قرار دهد!

سی تی اسکن دندان (CT Scans)

آخرین ابزار اصلی که دندانپزشک برای اهداف تشخیصی استفاده می کند و می توان از آن به عنوان انواع عکس دندان یاد کرد، سی تی اسکن دندان است. این نوع اسکن اجازه می دهد تا داخل سر در یک تصویر سه بعدی دیده شود. با این حال، برخلاف اشعه ایکس، این عکس‌ ها معمولاً به جای مطب دندانپزشک در یک بیمارستان انجام می ‌شوند و بسیار گران ‌تر هستند. سی تی اسکن معمولاً برای موقعیت های جدی که در آن گرفتن یک تصویر دقیق و چند بعدی از عملکرد داخلی فک و دهان برای تشخیص و درمان مهم است، استفاده می شود.

تمامی موارد ذکر شده در مرکز رادیولوژی دندان سعادت آباد دکتر مشفقی ارائه داده می شود.

بیشتر بخوانید : فرق رادیولوژی با رادیوگرافی چیست؟

خلاصه مطلب

انواع عکس دندان با اشعه ایکس، روشی مطمئن برای تشخیص بسیاری از عوارض دهانی است، اما عکس دندان با اشعه ایکس بایت وینگ اغلب به عنوان اقدامات پیشگیرانه استفاده می شود. این عکس ها، چیزهای زیادی را به ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی نشان می دهد. در واقع، انواع عکس دندان با اشعه ایکس به دندانپزشکان کمک می کند وضعیت دندان ها، ریشه ها، محل قرارگیری فک و ترکیب استخوان صورت شما را ببینند و کمک می کنند تا مشکلات دندانی را در مراحل اولیه رشد خود پیدا کرده و درمان کنند.

رادیولوژی تخصصی دندان، فک و صورت دکتر مهکامه مشفقی، یکی از مراکز تخصصی در این زمینه است که با پیشرفته ترین و به روزترین دستگاه های دیجیتال با پرسنل مجرب و متخصص، کلیه خدمات تصویربرداری دندان، فک و صورت را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

Rate this post



٪ نظرات

  1. 25/05/1402 در 7:42 ق.ظ

    seedi

    پاسخ

    سلام دنبال یه مرکز معتبر برای اسکن دندان در سعادت آباد هستم شما در این منطقه هم فعالیت دارید؟

    1. 11/10/1402 در 5:58 ق.ظ

      مدیر سایت

      پاسخ

      سلام دوست عزیز.. بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *