مطالب علمی

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی چیست

اسکنر داخل دهانی چیست؟  آیا از کاربردهای اسکنر دهانی در دندان پزشکی اطلاعاتی دارید؟ ما در این مقاله درباره اسکنر داخل دهانی و کاربردهای آن در دندان پزشکی صحبت خواهیم کرد و به این سوال که اسکنر داخل دهانی چیست و همچنین این پرسش که چگونه عمل می کند؟ پاسخ مناسبی خواهیم داد.

رادیولوژی سعادت آباد میدان کاج دارای دستگاه اسکنر داخل دهانی پیشرفته و به روزی می باشد که برای درمان عفونت یا کیست دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص پری اپیکال یا تک دندان چیست؟ تشخیص پری‌ اپیکال به معنای شناخت موضعی عفونت در اطراف ریشه یک دندان است. تشخیص تک‌ دندان توسط دندانپزشکان از طریق بررسیهای بالینی، ایکس ‌ریها و احتمالاً استفاده از اسکنر داخل دهانی داندانپزشکی صورت می ‌گیرد.

رادیوگرافی ساده و دیجیتال

قبل از اینکه با مفهوم اسکنر داخل دهانی چیست، آشنا شویم باید بدانیم رادیوگرافی ساده و دیجیتال دندانی چه کاربردی دارند. رادیوگرافی دندان چیست؟ یک فناوری تصویربرداری پزشکی است که برای ایجاد تصاویر از دندان استفاده می ‌شود. رادیوگرافی دندانی برای تصویربرداری از دندانها، ریشه‌ ها و بافتهای اطراف آنها به کار می ‌رود. این فناوری از اشعه ایکس یا دستگاه اسکنر داخل دهانی برای ایجاد تصاویر استفاده می ‌کند. دندانپزشک تصویر رادیوگرافی را با قرار دادن یک سنسور یا فیلم حساس به اشعه ایکس در دهان بیمار یا در دستگاه تصویربرداری دندان، به دست می ‌آورد. تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی انجام می شود، همچنین مواردی مانند شکستگیها، ترکها و نقصهای ریشه دندان و سایر مشکلات دنانی را می توان از طریق رادیوگرافی یا عکس او پی جی دندان سعادت آباد تشخیص داد.

رادیوگرافی دیجیتال چیست؟ فناوری تصویربرداری پیشرفته در حوزه دندانپزشکی است که برای گرفتن تصاویر دقیق و با کیفیت از داخل دهان و دندانها استفاده می ‌شود. در مقایسه با رادیوگرافی معمولی، مدل دیجیتال از حساس ‌ترین سنسورها یا دستگاههای الکترونیکی به عنوان سنسور تصویربرداری استفاده می ‌کند.

مزایای رادیوگرافی دیجیتال شامل کاهش میزان اشعه دریافتی بیمار، سرعت بیشتر در گرفتن و نمایش تصاویر و قابلیت انتقال آسان و سریع عکسها به دندانپزشکان یا متخصصان دیگر برای مشاوره و تشخیص بهتر مشکلات دندانی مانند تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی می ‌باشد.

کاربرد اسکنر داخل دهانی در دندانپزشکی

کاربرد اسکنر داخل دهانی در دندانپزشکی

اسکنر داخل دهانی چیست و چه کاربردی دارد؟  دستگاه اسکنر داخل دهانی یک ابزار پزشکی است که برای تصویربرداری و بررسی وضعیت داخل دهان و دندان‌ ها استفاده می‌ شود. این دستگاهها از فناوریهای پرتو ایکس یا سونوگرافی استفاده می ‌کنند تا تصاویر دقیقی از دهان، دندانها، لثه‌ ها و سایر بخشهای داخل دهان ارائه دهند. از این تصاویر برای تشخیص مشکلات دندانی، جراحیهای دهان و فک و سایر مراحل درمانی استفاده می‌ شود. اسکنر داخل دهانی و کاربردهای آن در دندان پزشکی عبارتند از:

تشخیص بیماریها: با استفاده از این اسکنرها در رادیولوژی مهکامه مشفقی، دندانپزشکان می توانند بیماریهایی مانند عفونتها و سرطان دهان را تشخیص داده و درمان نمایند.

برنامه ‌ریزی برای جراحی: با تصاویر دقیق ارائه شده توسط این اسکنرها از رادیولوژی دندان سعادت آباد، دندانپزشکان می ‌توانند قبل از انجام جراحیهای دهانی و دندانی، برنامه‌ ریزی دقیقتری داشته باشند.

ایمپلنتهای دندانی: برای نصب ایمپلنت دندانی، دقت بالا در تصویربرداری و اندازه ‌گیری فضای دهانی لازم است که اسکنر داخل دهانی دندانپزشکی به پزشکان کمک خواهد کرد.

ارتقاء تعامل با بیمار: با نمایش تصاویر وضعیت دهان به بیماران، دندانپزشکان می‌ توانند بهتر درباره مشکلات آنها توضیح دهند و به بیماران کمک کنند تا بهتر از دندانهایشان مراقبت کنند.

اسکنر داخل دهانی چگونه عمل می کند؟

اسکنر داخل دهانی چگونه عمل می کند؟

اسکنر داخل دهانی چیست و چگونه عمل می کند؟ دستگاه اسکنر داخل دهانی از فناوریهای مختلفی مانند ایکس‌ ری، سونوگرافی یا تصویربرداری سه ‌بعدی استفاده می ‌کند. فرآیند کار آن به صورت زیر است:

در برخی مدلها، از پرتوهای ایکس برای گرفتن تصاویر داخل دهانی استفاده می کنند. در تصویربرداری با سونوگرافی نیز از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می‌ کنند. دستگاه اسکنر داخل دهانی از تصاویر متعدد و متفاوتی برای ایجاد عکسهای سه‌ بعدی استفاده می‌ کند.

تصاویر گرفته شده از داخل دهان به کمک نرم‌ افزارهای خاصی پردازش شده تا یک تصویر دقیق و واقعی از وضعیت دهان و دندانها ایجاد گردد. پس از پردازش تصاویر، نتایج به دندانپزشک یا پزشک مربوطه نمایش داده شده تا او بتواند وضعیت دهان و هرگونه مشکلات موجود را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

استریپ کردن و پالیوتومی در دندانپزشکی یعنی چه ؟

بعد از پاسخ به سوال اسکنر داخل دهانی چیست، می خواهیم بدانیم، آیا استریپ کردن و پالیوتومی دندانی با دستگاه اسکنر داخل دهانی انجام می شوند؟ استریپ کردن دندان چیست؟ یک فرآیند درمانی در دندانپزشکی است که برای درمان عفونتهای پری ‌اپیکالی یا درمان کانال ریشه دندان استفاده می ‌شود. در فرآیند استریپ کردن، دندانپزشک باز کردن دندان را آغاز کرده و سطح ریشه را بررسی می کند تا به محل عفونت دسترسی پیدا کند. سپس بافتهای عفونی را از داخل ریشه دندان خارج می کند. پس از این مراحل، ریشه دندان با مواد ضد عفونی کننده پر شده و دندان بسته می ‌شود تا از بازگشت عفونت  جلوگیری شود.

پالیوتومی چیست؟ یک روش جراحی در دندانپزشکی است که برای درمان بیماریهای لثه‌ ای مانند عفونت لثه و دسترسی بیشتر به ریشه‌ های دندانها استفاده می ‌شود. این روش معمولاً توسط دندانپزشکان متخصص درمان لثه‌ ها (Periodontist) انجام می‌شود.

برای تشخیص عفونتهای ریشه ای و لثه ها نیاز به عکس یا اسکن دهان و دندان است که می توانید در رادیولوژی دندان میدان کاج آن را انجام دهید. میزان اشعه رادیوگرفی دندان در این مرکز به دلیل استفاده از دستگاههای دیجیتال بسیار پایین است.

آیا رادیوگرافی دندان در بارداری

اگر تصویربرداری دندان  با استفاده از اسکنر داخل دهانی دندانپزشکی در طول دوران بارداری لازم باشد، مهم است که این فرایند تنها در صورت ضرورت، با تأیید دندانپزشک و در مراکزی معتبر مانند رادیولوژی فک و صورت سعادت آباد با استفاده از تکنیکهای حداقلی از نظر اشعه انجام شود. این تکنیکها شامل استفاده از سپرهای حفاظتی و کاهش دز اشعه می باشند تا اثرات جانبی احتمالی اشعه بر روی جنین را کاهش دهند.

استریپ کردن و پالیوتومی

چگونه از دندانهای خود مراقبت کنیم

مراقبت ونگهداری صحیح از دندانها بسیار مهم است تا دندانهای سالم  داشته باشیم. برای مراقبت از دندان انجام کارهای زیر الزامی است :

شستشوی دندان حداقل دو بار در روز (صبح و شب) با مسواک و محلول دندان‌پزشکی مناسب انجام شود.

استفاده از نخ دندان روزانه برای تمیز کردن فضای میان دندانها به شستشوی دندانها کمک می ‌کند.

مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، کمترین تأثیرات منفی را بر دندانها داشته و به داشتن دندانهای سالم کمک می ‌کند. مصرف شکر و غذاهای اسیدی را کاهش دهید.

برای بررسی دوره ‌ای و درمان مشکلات دندانی، حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

تغییر مسواک به طور منظم (حداقل هر 3 ماه یکبار) لازم می باشد تا دندانهای تمیزتری داشته باشیم.

استفاده از سیگار و تنباکو باعث افزایش خطر برای سلامتی دندانها و لثه ها می ‌شود، از مصرف این مواد بپرهیزیم.

اسکنر داخل دهانی چیست

نتیجه گیری

در این مقاله با مفهوم اسکنر داخل دهانی چیست آشنا شدیم و درباره کاربردهای این دستگاه و نحوه عملکرد آن کمی صحبت کردیم همچنین بیان کردیم که از اسکنر داخل دهانی و کاربرد آن برای درمان مشکلات دندانی مورد استفاده قرار می گیرد و برای تصویر برداری با اسکنر داخل دهانی دندانپزشکی باید به مراکز معتبر مانند رادیولوژی دندان میدان کاج مراجعه کرد.

4/5 - (1 امتیاز)



٪ نظرات

  1. 27/09/1402 در 5:45 ق.ظ

    حنانه محسنی

    پاسخ

    سلام وسخته نباشید ممنون میشم آدرس دقیق کلینیک تون رو بدید

    1. 09/10/1402 در 8:23 ق.ظ

      مدیر سایت

      پاسخ

      سلام. آدرس دقیق کلینیک در پایین همین صفحه قرار دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *