مطالب علمی

رادیوگرافی OPG دندان (او پی جی دندان) چیست؟

رادیوگرافی opg دندان

اشعه ایکس دندان (رادیوگرافی دندان) می تواند فرمت های مختلفی برای تجسم دندان های مختلف، داشته باشد. برای نام بردن چند مورد از این فرمت ها می توان به اشعه ایکس پری آپیکال اشاره کرد که یک دندان را از ریشه تا تاج نشان می دهد و اشعه ایکس بایت وینگ و عکس او پی جی که برای مشاهده پوسیدگی بالقوه در دندان های مولر استفاده می شود.

اشعه ایکس پانورامیک (panoramic x-rays) یکی دیگر از انواع رادیوگرافی دندان است که کل دهان را در یک تصویر واحد نشان می دهد. اصطلاح فنی اشعه ایکس پانورامیک دندان یک ارتوپانتوموگرام (orthopantomogram) است، که به اختصار به آن رادیوگرافی opg دندان یا اشعه ایکس OPT یا OPG می گویند.

رادیوگرافی opg دندان به دندانپزشکان و جراحان دهان کمک می  کند تا مشکلات دندانی را شناسایی کنند که در غیر این صورت تشخیص آنها دشوار یا غیرممکن است.

در ادامه این بخش با ما همراه بمانید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با رادیوگرافی opg دندان کسب کنید.

او پی جی دندان

ارتوپانتوموگرافی چیست؟

ارتوپانتوموگرافی که با نام رادیوگرافی OPG دندان (OPG)، رادیوگرافی پانورامیک یا پانتوگرام نیز شناخته می شود، نوعی اسکن اشعه ایکس است که نمای پانوراما یا گسترده ای از قسمت تحتانی صورت ارائه می  دهد که می ‌تواند تمام دندان ‌های هر دو فک را روی یک فیلم نمایش دهد، از جمله دندان ‌هایی که هنوز بیرون نیامده‌ اند، مانند دندان عقل. همچنین نمای استخوان فک و مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)؛ که فک را به بقیه جمجمه متصل می کند را نیز ارائه می دهد.

اشعه ایکس OPG شامل چه مواردی می شود؟

OPG یک اشعه ایکس از قسمت تحتانی صورت است و شامل استفاده از انفجارهای کوتاه پرتوهای سطح پایین برای ایجاد تصاویری از داخل بدن که در این مورد، از استخوان ها و دندان ها است.

روش رادیوگرافی پانورامیک دندان به این صورت است که بیمار چانه خود را روی یک قفسه کوچک در مقابل دستگاه اشعه ایکس قرار می دهد و به آرامی روی یک دهانی استریل، گاز می گیرد. این کار سر و دهان را در حین گرفتن عکس ثابت نگه می دارد.

دستگاه اشعه ایکس پانوراما از یک بازوی چرخان با منبع اشعه ایکس در یک انتها و مکانیسم فیلم (که تصویر را می گیرد) در انتهای مخالف تشکیل شده است. بازو، دور سر بیمار می چرخد تا نمای وسیع دهان و فک او را به تصویر بکشد. این روش بسیار سریع انجام می شود و بیمار در حین عمل احساس ناراحتی نمی کند و می تواند پس از آن به روال روزانه خود ادامه دهد.

البته قبل از انجام رادیوگرافی opg دندان، از شما خواسته می ‌شود تا جواهرات، عینک یا سایر اشیاء فلزی را بردارید، زیرا می‌ توانند بر روی تصاویر تأثیر بگذارند.

در نهایت، عکس OPG دندان ابزاری ارزشمند برای دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان است که به آنها در تشخیص و درمان مشکلات دندانی کمک می کند.

opgدندان

چرا رادیوگرافی OPG دندان انجام می شود؟

عکسبرداری با اشعه ایکس OPG، تکنیکی است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد تا به دندانپزشک اجازه دهد تمام دندان های بیمار خود را مشاهده کند و تعداد، موقعیت و رشد دندان ها را تعیین کند، از جمله دندان هایی که هنوز رویش نکرده اند. اشعه ایکس OPG ممکن است برای برنامه ریزی درمان ارتودنسی، تشخیص وجود یا ارزیابی رشد دندان عقل، بررسی استخوان فک، یا برای بررسی کلی سلامت دندان بیمار انجام شود.

به طور کلی، از رادیوگرافی opg دندان، برای موارد زیر استفاده می شود:

  • پوسیدگی دندان، به خصوص در زیر پرکردگی یا بین دو دندان
  • عفونت های دندان، از جمله آبسه در انتهای ریشه دندان یا زیر خط لثه
  • دندان عقل نهفته
  • از دست دادن استخوان در استخوان فک در اثر بیماری لثه یا از دست دادن دندان
  • هایپردنشیا و هیپودنشیا (شرایط ژنتیکی داشتن دندان های خیلی زیاد یا خیلی کم)
  • تومورهای مرتبط با سرطان فک یا سرطان دهان

مزیت اصلی تصاویر opg دندان

عکس opg دندان شامل مزایای متعددی است که در زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

  • پوشش گسترده استخوان های صورت و دندان ها از جمله TMJ (مفصل گیجگاهی فکی)
  • دوز کم تشعشع برای بیمار
  • راحتی معاینه برای بیمار
  • قابلیت استفاده در بیمارانی که در باز کردن دهان خود محدودیت دارند
  • زمان کوتاهی برای تولید تصویر لازم است
  • کمک بصری مفید در آموزش بیمار و ارائه مورد
  • دقت بالای تصاویر او پی جی به تشخیص ناهنجاری‌های دندانی و فکی کمک می‌کند.

opg

خلاصه مطلب

اشعه ایکس ارتوپانتوموگرام یا عکس opg دندان، یک عکس رادیوگرافی پانورامیک و با دید وسیع از فک بالا و دندان های مرتبط با آن از ریشه تا تاج در یک تصویر است که معمولا با رادیوگرافی پری آپیکال یا بایت امکان پذیر نیست. اشعه ایکس دیجیتال OPG در برنامه ریزی درمان بریس ارتودنسی بسیار ضروری و مفید است، زیرا یک نمای کلی از دندان ها ارائه می دهد و دندان های رویش نشده و یا نهفته را برجسته می  کند. یکی دیگر از مزیت های اشعه ایکس OPG این است که می تواند به ارزیابی دندان عقل بیمار کمک کند و نشان دهد که آیا بیمار مشکلات مفصلی بالقوه گیجگاهی فکی (TMJ) دارد یا خیر. برای اینکه بتوانید عکسopg دندان را با استفاده از بروزترین و جدیدترین دستگاه های موجود در این زمینه انجام دهید،با انجام OPG دندان، اطلاعات کاملی از وضعیت دهان و فک خود بدست خواهید آورد و می توانید با کمک دندانپزشک خود، بهترین روش درمانی را برای مشکلات دندانی خود انتخاب کنید. می توانید به رادیولوژی تخصصی دندان، فک و صورت دکتر مهکامه مشفقی در سعادت آباد مراجعه کنید.

Rate this post



٪ نظرات

  1. 07/09/1401 در 8:40 ب.ظ

    علیرضا

    پاسخ

    من ۶ ماه پیش یه عکس cbct دندان گرفتم. الان مجدد نیازه سی بی سی تی جدید بگیریم؟ یا همون قبلی کفایت میکنه؟

    1. 08/10/1401 در 6:02 ق.ظ

      مدیر سایت

      پاسخ

      با سلام و آرزوی سلامتی برای شما، توصیه می‌شود اگر بیش از ۶ ماه از عکس شما می‌گذرد توصیه می گردد مجدداً اقدام به عکس برداری کنید. اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *